lördag 17 januari 2015

Chokladbollstårta

Chokladbollstårtan är en perfekt efterrätt till barn. Och till vuxna också visade det sig. Alla gillade den och man gör den på ett väldigt enkelt sätt. Man slipper ju till och med momentet att stå och rulla små, små bollar.

För att få en bra form på tårtan använde jag mig av en form som jag fyllde och sedan lät stå en liten stund i kylskåpet för att den skulle släppa. Det fungerade inte helt men det gick lättare att "fixa till" än om jag skulle format den helt från början. Och sen var det bara att täcka den med pärlsocker. Lätt Plätt!


Chokladbollstårta
300 gram smör
4 dl strösocker
11-12 dl havgregryn
1 dl kallt vatten
3 msk vaniljsocker
6,5 msk kakao

Pärlsocker

Gör så här:
1. Tärna ner smöret i en skål.
2. Häll i sockret och vispa samman (med elvisp).
3. Vänd ner havregryn, vaniljsocker, kakao och kallt vatten.
4. Vispa samman till en fin deg.
5. Forma en tårta (jag använde mig av en rostfri skål).
6. Garnera med pärlsocker (behöver du så låt tårtan stå svalt en liten stund före garnering).
7. Låt chokladbollstårtan stå kallt före servering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar