måndag 14 april 2014

Kladdkakebullar

Insiprationskanaler som bloggar, facebook, instagram m.m. är super om man ser till alla tips man får och mindre bra om man ser till var inspirationen lägger sig ;-).

Vanligtvis, eller egentligen inte ens vanligtvis, men efter min födelsedag då jag fick en Kitchen Aid (yey!) av min man i present, så har jag bakat efterfrågade kanelbullar och ibland även kardemummabullar. När jag såg de himmelska kladdkakebullarna på bloggen Sweet and Simple så var det helt givet att jag bara måste baka dessa bullar.

Jag älskar kladdkaka och jag älskar bullar. Bägge med mjölk till. Kladdkakebullen är som två i en.
Och de är så G O D A.

Ett tips är att lägga bullarna i formar när de gräddas. I annat fall flyter smeten lätt ut på plåten och ser lite sådär bränd ut. Dock tycker jag att bullarna ser finare ut utan form så jag tog bort dessa innan jag doppade dem i sockret.

Äter du inte alla bullarna på samma gång så går de bra att frysa, både före pensling med smör och socker, men även redan penslade.



Kladdkakebullar

Deg
50 gram jäst
5 dl mjölk
125 gram smör
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
ca 15 dl vetemjöl
0.5 tsk salt

Kladdkakefyllning
100 gram smör
2 dl socker
1.5 dl mjöl
4 msk kako
1 msk vaniljsocker
2 ägg

Utbakning
2 dl socker
80 gram smör

Pensling
1-2 ägg

Gör så här: 
Deg
1. Värm mjölken till 37 grader
2. Smula jästen i en bunke och tillsätt mjölken, sockret och vaniljsockret.
3. Klicka i smöret
4. Häll i 13 dl mjöl och knåda i 10 minuter i maskin.
5. Låt jäsa i 30 minuter under en bakduk.

Kladdkakefyllning
1. Smält 100 gram smör till fyllningen och låt svalna.
2. Knäck i äggen i smöret.
3. Vänd ner de torra ingredienserna.

Utbakning och gräddning
1. Kavla ut degen tillsammans med lite mjöl.
2. Bred på ett lager smör och strö över socker samt bred ut ett lager kladdkakefyllning.
3. Dela degen i fyra lika stora delar.
4. Vik varje del på mitten och skär remsor.
5. Rulla ändarna åt varsitt håll och snurra ihop genom att fästa ändan under bullen.
6. Lägg bullarna i formar (så att fyllningen inte rinner ut i ugnen)
7. Låt jäsa under bakduk i ca 20 minuter
8. Pensla på ägg
9. Grädda i 225 grader i 8-10 minuter
10. Låt bullarna vila under duk i 10 minuter
11. Ta av bullformarna
12. Smält smöret och doppa bullarna i socker

Receptet kommer från Sweet and Simple.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar