fredag 21 mars 2014

Vaniljcupcakes med ploppfluff

T G I F! Och idag blir det fredagssoffan på förmiddagsfikat på jobbet.

För en tid sedan så köpte jag ett par nya tyllar som jag tyvärr inte haft möjlighet att testa förrän nu. Jag bakade de vaniljmuffins som jag alltid bakar (recept längre ner) och toppade med ploppfluff. Muffinsen är väldigt saftiga och blir ett sött och gott bakverk tillsammans med fluffet.

Spritsat har jag gjort med tyll nr 869 från Ateco. Jag köpte min tyll från Klara Form men jag tror inte den finns i sortimentet där just nu. Jag hittade den dock på Baka & Deokorera om ni vill se hur den ser ut.



Vaniljcupcakes

4 dl vetemjöl
3 dl socker
2.5 tsk bakpulver
0.5 tsk salt
100 gram rumstempererat smör
2 dl mjöl
2 ägg
2 tsk vaniljsocker

Gör så här: 
1. Sätt ugnen på 175 grader. 
2. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. 
3. Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät. 
4. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver. 
5. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat. 
6. Fyll muffinsformar till max 2/3. 
7. Grädda i ugnen 20-25 minuter (minicupcakes ca 12-15 minuter)

Ploppfluff

3 dl grädde
180 gram plopp

Gör så här:
1. Värm upp grädden i en kastrull, men var noga med att den inte börjar koka.
2. Rör ner ploppen i grädden tills de har smällt.
3. Häll upp i en skål och ställ i kylskåpet. Helst över natten, men minst i 5 timmar.
4. Vispa därefter upp blandningen till fluff. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar