måndag 3 mars 2014

Banankladdkaka

Då och då händer det att vi får ett par bananer kvar hemma som ingen vill äta bara för att de har blivit bruna. Dessa brukar jag baka något på. Oftast blir det bananmuffins som jag har ett supersmarrigt recept på (jag ska lägga in det här vid tillfälle), men denna gång hade vi fler bruna bananer kvar än vad som behövs till bananmuffins och dessutom var jag sugen på att göra något nytt.

Banan och choklad tillsammans är ju oftast en riktig hit så därför fick det bli en banankladdkaka. Och ja, det kan ju egentligen inte riktigt misslyckas. Kakan har fått tummen upp hos alla som smakat, vilket än så länge är två små killar på fem och sju år som gillar det mesta som är sött, men ändå.


Banankladdkaka

225 gram smör
3 ägg
4,5 dl socker
2,25 dl vetemjöl
4 st bananer
3 tsk vaniljsocker
6 msk kakao

Gör så här: 
1. Smält smöret
2. Blanda alla ingredienser. 
3. Häll upp smeten på ett bakplåtspapper i en form (min var i storlek 34x24 cm) 
4. Grädda i gun på 175 grader i ca 35 minuter
5. Servera gärna med en klick grädde. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar