måndag 3 februari 2014

Tekakor

Att tiden går allt för fort är ju inte helt ovanligt, men att den gått så fort att jag inte har hunnit kika in här på över en månad, det är inte alls bra. Men julen och alla dess måsten och nöjen har kommit och gått. En skidresa till Sälen har klarats av och vardagen har slagit till med full kraft igen. Jag arbetar dessutom med ett par nya tavlor som tar sin lilla tid och sammantaget leder det till att tiden för att hänga här helt har försvunnit. Och så kan vi ju inte ha det. Så tills dess att det finns lite nya tavlor att visa här inne så kommer ni få hålla till godo med ett och annat recept. För bakat har jag naturligtvis gjort (även om det även av detta blivit något sparsmakat på sistone). 

Bland annat bjöd julafton på ett riktigt smaskigt dessertbord och delar av detta kommer jag visa er framöver. Detta tillsammans med lite annat smått och gott som bakas då och då. Och om jag inte minns fel så har jag godbitar kvar från hösten som heller inte hittat hit.

Idag blir det dock en kvällsfavorit - tekakor. Hur goda som helst och hur lätta som helst att göra. Tekaka, smör, hushållsost och ett glas mjöl. Mumma!



Tekakor

100 gram smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
ca 10-12 dl vetemjöl

Gör så här: 
1. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till fingervarmt.
2. Smula sönder jästen i en bunke och häll i lite av den fingervarma degvätskan. Rör till jästen har löst sig
3. Tillsätt resten av vätskan, sirap och salt.
4. Häll i mjölet (lite i taget) tills degen släpper kanterna och är smidig. Arbeta degen i 5 minuter.
5. Låt jäsa i ca 15 minuter
6. Dela degen i 15 delar och rulla till bollar. Platta till med handflatan (gör tekakorna ganska tunna)
7. Nagga med gaffel och låt jäsa i ca 5-10 minuter till. Platta till dem igen, innan de åker in i ugnen.
8. Grädda i mitten på ugnen i 225-250 grader i ca 6 minuter (eller tills de fått en fin färg).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar