onsdag 26 februari 2014

Chocolate chip cookies

Det finns hur många olika recept som helst när det gäller chocolate chip cookies. I höstas när jag hade en av mina bakhelger ute på landet så bakade jag dessa. Just nu önskar jag dock att det inte bara var bilderna jag har kvar i mina gömmor utan att det även fanns något gott i frysen. Men tyvärr inte. Ni förstår säkert varför ;-).



Chocolate chip cookies
3 tsk vaniljsocker
2,5 dl brunt rörsocker
2,25 dl socker
300 gram smör
2 ägg
7,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
5 msk kakao
200 gram choklad (jag använde vita chokladknappar)

Gör så här.
1. Smält smöret
2. Blanda rörsocker, ägg och vaniljsocker
3. Vänd ner resten av ingredienserna lite åt gången och vispa väl.
4. Häll i chokladknapparna i bunken i den fasta kakdegen och blanda väl.
5. Rulla små bollar av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta till bollarna med handen.
6. Grädda i 175 grader i ca 9-10 minuter.
7. Låt kakorna svalna på plåten innan du lyfter av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar