torsdag 7 november 2013

Pollykladdkaka

Av alla dagar som ska firas i tid och otid så måste väl det här vara en av de bästa - kladdkakans dag! Den absolut bästa kakan, chokladig och just det, kladdig.

Min paradkladdkaka är väldigt lätt och snabb att göra. Den är lagom kladdig inuti och krispig på ytan. Den fungerar i alla lägen.

Men efter allt prat på Facebook om pollykladdkaka så var jag ändå sugen på att testa denna, vilket jag gjorde för ett par veckor sedan. Betyget blev gott för kakan är riktigt god, men paradkladdkakan ligger fortfarande i topp.

Jag valde att göra kakan i en rund 26 cm-form även om receptet egentligen är gjort för långpanna. Och visst gick det, fastän kakan först nästan jäste över formen, och sedan sjönk ner i mitten. Den blev dock ganska läckert ändå kan jag tycka. Jo just det, gräddtiden blev längre än om jag gräddat den i långpanna. Jag hade den inne i ugnen i dryga timmen, tills dess att kakan precis släppte från stickan.




Pollykladdkaka
200 gram smör
5 dl socker
4 ägg
2,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
8 msk kakao
1 påse Polly (ca 200 gram)

Gör så här:
Smält smöret på svag värme och låt det svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner smöret.
Blanda de torra ingredienserna i en separat skål.
Rör ner blandningen i smeten.
Rör sist ner Polly.
Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper
Grädda i 150 grader ca 35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar