måndag 4 november 2013

Kokoscupcakes med vit chokladganache

Jag tycker det är roligt att testa att baka något nytt varje helg. Men denna helgen blev det inget nybakat då vi passade på att åka bort på höstlov några dagar. Därför tänkte jag passa på att visa dessa kokoscupcakes med vit chokladganache som jag bakade för några helger sedan då vi var på landet. Då testade jag också mina nya utstickare. Utstickarna är beställda från e-bay och jag köpte flera olika för en väldigt billig penning. 

Dock är marsipan, sugarpaste, flowerpaste, mmf etc helt nya områden för mig och jag har ännu inte riktigt koll på vad som är bäst och framförallt också gott att använda, då jag gärna vill att man även ska kunna äta det utstickta/modellerade och jag varit med om att sugarpaste till exempel inte alltid smakar gott. Denna gång valde jag att göra blommor i marsipan då det var det jag hade hemma. Helt nöjd med resultatet blev jag dock inte då blommorna blev väldigt sköra och föll isär lätt så nästa gång ska jag prova någon annan pasta.




Kokoscupcakes
1 dl riven kokos
100 gram rumsvarmt smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Gör så här: 
Rosta kokosen lätt gyllenebrun i en torr och het stekpanna.
Låt svalna.
Vispa smör och socker med en elvisp.
Tillsätt äggen under fortsatt vispning.
Tillsätt gräddfil och vispa till en jämn smet
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en separat skål.
Tillsätt mjölblandningen och kokosen till smeten och rör ihop försiktigt.
Fyll smeten i formar (till ca 2/3).
Grädda i ca 15-20 minuter tills degen släpper från stickan.

Vit chokladganache
3 dl vispgrädde
180 gram vit choklad

Gör så här: 
Värm grädden, men den får inte koka.
Hacka chokladen och rör ner i den varma grädden.
Låt smälta.
Ganachen ska stå kallt i minst 6 timmar, men helst över natten.
Vispa med elvisp till en fluffig och stabil konsistens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar