onsdag 9 oktober 2013

Blue Village Nausicaa Beach - del 1

Oj, nu är ju hösten redan här och som ni vet har tiden efter semestern har bara runnit iväg. Jag har ju så mycket jag vill visa er från min sommar och det kan jag väl, även om det var en tid sedan?

Vi inledde vår gemensamma semester med en tvåveckors resa till Cypern. Cypern som jag precis läst är landet med det absolut klaraste vattnet i Europa. Cypern som ligger bara tre och en halv timmes resa bort från staden där jag bor. Vilken otrolig fördel det är att kunna flyga direkt från hemstaden.

Fritidsresors Blue Village Nausicaa Beach ligger på en udde omgiven av det turkosblå Medelhavet med bara en kort promenad till Fig Tree Bays centrum. Den fina sandstranden tar det bara ett par minuter att gå till och vill man ha ännu närmre badmöjligheter så finns det både badbryggor, en liten vik och pool. Vattnet är verkligen helt underbart och helt kristallklart. Superfin snorkling kring den lilla "ön" som man kan simma ut till från stranden. Många timmar tillbringades i vattnet.

Tyvärr var poolerna inte lika imponerande. Det fanns två, relativt små pooler, plus en babypool. Värmen i poolerna var enorm. I den något större poolen kändes det som att kliva ner i urin (om man får uttrycka sig så) och trängseln i poolerna var ganska stor, så det blev inte någon favorit för mig, men barnen älskade ju såklart att bada även där.

Det finns en lång och fin strandpromenad som det går alldeles perfekt att springa på om man tycker om att ta lite morgonlöpning. Kors i taket så var det här faktiskt första semestern någonsin som mina löparskor fick lufta sig och detta redan klockan sex på morgonen för därefter blev det, i mitt tycke, allt för varmt.

Att springa så tidigt på dagen gjorde också att jag fick ha den lilla viken alldeles för mig själv (möjligen att man kan se ett par fiskare) när jag kom tillbaka från min löprunda. Miljön i viken är alldeles underbar.

Men sen är det ju kampen om solstolarna. Varför måste det vara så att vissa prompt måste boka upp stolar till hela släkten redan klockan sju på morgonen (trots att Vargen skulle komma och sno åt sig handdukarna om man gjorde så ;-))? När vi ändå talar om solstolarna så tycker jag nog gott de kunde köpt in lite nya då flera av dem faktiskt var trasiga och farliga med sina vassa kanter och skruvar.

På hotellet finns det All inclusive för de som önskar detta. Vi gillar att gå ut och äta på olika restauranger, speciellt då man är borta två veckor. Vi tycker det kan bli lite ensidigt annars, så vi valde inte detta alternativ. Dock provade vi att äta av buffén en kväll, då barnen medverkade i kvällsaktiviteterna. Sammanfattningsvis kan man väl säga att buffén var helt ok, men inget speciell. Det roligaste för barnen var att doppa marshmallows i fontänen till efterrätt. Sen tycker jag att de hade ett litet konstigt bordsssystem, vilket innebar att om man ändå ville äta på hotellet, men från a la carte menyn så fick man inte sitta vid borden ute vid scenen utan då fick man sitta inne under tak.

De flesta kvällarna besökte vi istället restauranger i Fig Tree Bay. Att rekommendera är restaurangen Diva som har det mesta. Jag åt både kött och pasta och allt var gott. Fem stjärnor får dem. Olympos som också låg nära hotellet hade också bra mat och gratis glass till barnen till efterrätt. På stranden låg Koi som serverade japansk och thailändsk mat. Underbar miljö och god mat. Stora fiskar för barnen att kika på medan vi väntade in maten och trevlig utsikt för föräldrarna.

Mer om barnaktiviteter och lägenheten kommer i del 2.


En del av utsikten från vår balkong. Den fina badviken.

Badbryggorna och ön som vi snorklade till.

Det karga landskapet, det azurblå vattnet och den magnifika utsikten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar