tisdag 10 september 2013

Knäckiga havrerutor

I lördags morse, före vi åkte till Hjortshaga och plockade majskolvar och solrosor, så blev jag sugen på att testa ett nytt recept på havrerutor.

Det finns så många recept som ser så supersmarriga ut på bloggar, på Facebook och i tidningar. Jag skulle gärna baka ännu oftare, men problemet är vem som ska äta allt gott. Mina löpturer svarar tyvärr inte riktigt upp mot allt gott som jag skulle kunna äta (speciellt inte nu då knät är kaputt och löpturerna mer eller mindre uteblir) och övrig familj mår nog heller inte bra av att äta allt. Så det gäller att passa på när det är något speciellt, som kalas, pick-nick eller mina fikadagar på jobbet.


Knäckiga havrerutor

100 gram smör
1 dl socker
2 msk sirap
1 msk grädde
3 dl havregryn
1 msk mjöl

Koka upp smör, socker, sirap och grädde och låt småkoka några minuter. Rör ner mjöl och havregryn. Täck en plåt på 20x30 cm med bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda i 200 grader i 10-15 minuter. Låt svalna i några minuter och skär sedan upp i bitar. Låt svalna helt.

Receptet kommer från Bakverk och fikastunder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar