tisdag 2 april 2013

Brownie cupcakes

Till en av fikastunderna i påsk gjorde jag Leilas brownie cupcakes. Jag modifierade dem något genom att jag inte använde hasselnötter och så valde jag en annan choklad med lägre kakaohalt än rekommenderat. Jättegoda! Riklig chokladsmak och saftiga.

Jag har precis köpt tyllar från Wilton (har endast haft plasttyllar tidigare) och testade en av dem för första gången. Att spritsa är en konst har jag förstått från att ha kikat på så många fina bakverk, men ganska nöjd blev jag ändå. Spritsningen är gjord med Wilton 2D.






Brownie cupcakes
175 gram smör
1,5 dl socker
1,5 dl ljus muscovadosocker
1,4 dl kakao
0,5 dl ljus sirap
1 nya salt
3 st ägg
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 gram choklad (jag använde Marabous nya ljusa bakchoklad)

Gör så här: 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa smör och båda sockersorterna vitt och krämigt.
3. Rör ner kakao, sirap och salt.
4. Vispa ner ett ägg i taget och vänd till sist ner vetemjöl blandat med bakpulver i smeten.
5. Hacka choklad och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner i smeten.
6. Fyll muffinsformarna till 2/3 med browniesmet.
7. Sänk ugnstemperaturen till 175 grader och grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter.

Cupcaksen toppades med grädde och en blomma av sockerpasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar