onsdag 6 mars 2013

Vårpremiär i löparspåret

För ett år sedan, ganska exakt samma datum som idag, så påbörjade jag ett "lär-dig-springa"-program, där jag på 10 veckor skulle lära mig att klara av att springa 30 minuter. Man kan tycka med all försäsongsträning (innefattande löpning) jag gjort i min ungdom att jag borde klarat av att springa 30 minuter, men icke. Att springa har aldrig riktigt varit min grej. Men nu med barn och man och hus och ja hela rubbet ni vet så kände jag att det ändå vore ett bra sätt att träna på. Det krävs inte mycket planering och logistik för att ta sig ut en runda, utan det går snabbt och enkelt och kan startas direkt från hemmet. 

Jag körde programmet till punkt och pricka även om jag kanske kunde ha hoppat in på vecka 4 el 5 i programmet från start. Jag ville ge mig själv en ärlig chans att faktiskt lyckas eller verkligen förstå att springa inte är något för mig. Efter 10 veckor så stod jag där svettig och matt, men jag hade klarat av att springa 30 minuter. Under sommaren så blev det även 40 minuters rundor och målet var oftast 5-6 km. När oktober kom tyckte jag det blev för kallt ute och därefter blev det bara inomhusträning (dock ej löpning).

Därför är det otroligt kul att jag idag, på första löpturen för året, klarade att ta mig runt 30 minuter. Det var inte utan problem kan jag säga, för hu vad trött jag blev. De sista fem minuterna gick bara på ren vilje och väldigt sakta, men 4.62 km blev det. 

Premiären är avklarad.  Och drivet att att komma ut i spåret ett par dagar i veckan finns där. Det första delmålet är så klart att igen klara 5 km på 30 minuter, sen får vi se :-)

Det var ganska mycket barmark ute, men lite is och snö finns det fortfarande kvar så den största frågan är väl egentligen: Är det officiellt vår nu?

30 min - 4.62 km

1 kommentar: