fredag 8 mars 2013

Boostday 2013


Idag anordnades det en Boostday på jobbet - en karriär- och inspirationsdag för kvinnor.

Jag var inte anmäld men fick av en slump, då jag jobbar i samma hus som inspirationsdagen hölls, reda på att den ägde rum (ja då förstår ni hur stort det är på mitt jobb, för inte kan det vara så att jag är ouppdaterad?). Efter att ha skannat programmet och sett att två spännande kvinnor - Martina Haag och Ebba Lindsö - skulle föreläsa så smet jag in på läktaren för att lyssna (det kostade inget för anställda så jag snyltade egentligen inte ;-)).

Krönikören, författaren och skådespelaren Martina Haag höll en föreläsning om att våga ta risker och att motgångar faktiskt är bra. Titeln på föredraget var: Nu är det min tur!

Martina berättade en del av sin livshistoria, om sin fattiga uppväxt på Lidingö, sitt kämpande med sin skådespelarkarriär, och att vara evighetssingel. Och om hur hon slog igenom som författare trots att hon aldrig haft en dröm om att bli författare.

Vid ett tillfälle blev Martina ombedd av en vän att skriva en krönika. Hennes svar blev dock - men, jag hade 0,7 i betyg när jag gick ur skolan, jag kan inte skriva. Jamen skriv det då svarade hennes vän. Och på den vägen blev det. Martina skrev, om att hon inte kunde skriva och det ledde till fler krönikor och efter det ett bokkontrakt.

Poängen med föreläsningen var att du måste våga ta risker, du måste göra det själv, det finns ingen som gör det åt dig eller som Martina själv sa:

"Man måste upp på hästen och köra själv, man får inte ligga i vagnen och vänta på att bli förlöst". 

Inspirationsdagar är just inspirerande. Tankeverksamheten går på högvarv just nu och jag försöker bearbeta det som sagts och omsätta till mitt eget liv. Framöver får vi se om det lett någon vart, jag hoppas det!

Även Ebba Lindsö höll en väldigt inspirerande föreläsning, men mer om detta en annan dag!

Martina Haag signerar sina böcker under lunchen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar